Nasihat Untuk Rakan Fotografi Semasa Di Majlis Perkahwinan - Teknik DLSR

Story OF DLSR

Monday, 23 April 2018

Nasihat Untuk Rakan Fotografi Semasa Di Majlis Perkahwinan


hanifidrus
Zaman Mentah Aku Mengambil Gambar Kahwin
Nasihat saya untuk saya dan rakan-rakan fotografer yang baru berjinak-jinak dalam industri ni ialah, kita perlu bijak ketika berada di majlis kenduri. 

Terutamanya jika kita hanyalah fotografer jemputan ataupun fotografer rakan pengantin. Kita perlu ingat yang pengantin telah membayar upah kepada fotografer yang mereka pilih. 

Jadi perlulah kita bersikap matang dengan membiarkan photografer  tersebut membuat kerja. Walaupun mungkin hasil kerja photografer yang dibayar oleh pengantin itu tidak sehebat mana. 

Kita perlu hormat hasil kerja mereka. Walaupun kita telah bergelar photografer pro, tapi mereka itu telah dibayar dan mereka dituntut dalam memberikan hasil yang terbaik. BIJAK UNTUK MENJADI PHOTOGRAFER YANG BIJAK.

Setiap kali saya pergi ke majlis perkahwinan saya akan pastikan saya tidak mengganggu fotografer berbayar mereka. Sudah tentu gambar yang saya ambil tidak sebaik mereka dari segi angle kerana kedudukan saya telah diambil alih oleh fotoger berbayar tersebut.

Selalunya saya iskkk "bersaya" lak..ehhehehe. Selalunya aku akan berjumpa dengan fotografer tersebut dan meminta kebenaran untuk mengambil gambar bersama. Saya sendiri pernah alami suasana rimas semasa di minta menjadi jurugambar majlis perkahwinan oleh rakan saya.

Rimas kerana terlalu ramai yang bijak pandai nak ambil gambar hingga mengganggu tugas rasmi aku ..hehehehehe.

Ini adalah perkara biasa terutama kepada fotografer yang baru hendak berjinak-jinak dengan dunia fotografi. Semangat mereka semua lain macam, kalau boleh nak rempuh semua orang nak ambil gambar. Tu yang fotografer berbayar pun tersungkur...hehehehee.

Lagi satu untuk fotografer berbayar ini, janganlah berlagak sangat. Kadang-kadang ada juga mamat baru belajar ini dapat jadi fotografer majlis perkahwinan. Lagaknya ...mak aiii...Menyampah.

Tempoh hari aku lihat ada mamat tu bawa lensa punyalah panjang untuk majlis perkahwinan.

Aku ingat dia nak ambil gambar burung kot..hehehehhhehe.
Memanglah kalau orang yang tak tahu, taksub lihat lensa panjang rabak kau . Aku rasa dalam 700mm kot...Tapi sebenarnya tak multi tasking buat apa...hahahahhaa.

Ambil gambar kerja kahwin untuk aku secara peribadi cukuplah lensa 18 - 200mm. Enough!!!. Kalau kau bawa kawan suruh dia bawa lensa prime lensa untuk potret. 
Kalau advance boleh ler bawa lighting stand tu sekali....

Zaman sekarang ini memang zaman persaingan untuk fotografer berbayar ini, semua orang dah tahu ambil gambar. Sentiasa kena upgrade diri...huhuhuhu.

Kita fotografer ini macam saudara....saya selalu ingatkan diri aku. Jika kau pandai ada lagi yang pandai.
Kalau gambar kau tak cantik...boleh edit kat komputer..hehehehe

No comments: